Sanatın Erkeksiz Tarihi: Kadın Sanatçıların Görünürlüğü ve Yapısal Eşitsizlikler

Yazar, akademisyen ve araştırmacı Doç.Dr. Aslı Kotaman, Dünya Emekçi Kadınlar Günü kapsamında düzenlenen “Sanatın Erkeksiz Tarihi” başlıklı söyleşi kapsamında 3 Mart 2025 Salı günü üniversitemizin konuğu oldu. 

Üniversite öğrencileri ve akademisyenlerin katıldığı söyleşiye “Neden büyük kadın sanatçı yok?” sorusuyla başlayan Kotaman, tarihsel süreç içerisinde kadınlar ve erkeklerin eşit olmayan koşullarda sanat ortamında var olduklarını, kadınların erkekler için erkekler tarafından belirlenmiş oyunun dışında tutulduğunu, sanatın içerisinde olmayı başarabilen az sayıda kadın sanatçının sanatsal üretiminin de erkek sanatçıların gölgesinde kalarak değer görmediğini belirtti. 

Doç. Dr. Aslı Kotaman, yapılan araştırmalara göre ABD’deki on sekiz büyük sanat müzesinin koleksiyonlarındaki eserlerin yüzde 87'sinin erkeklere ait olduğunu; tarihi bir kadın sanatçı olan Artemisia Gentileschi'nin ilk büyük kişisel sergisininin ancak 2020 yılında sanatseverlerle buluşabildiğini; kadın sanatçıların eserlerinin Londra'daki Ulusal Galeri koleksiyonunun yalnızca yüzde 1'ini oluşturduğunu;  Londra'daki Kraliyet Sanat Akademisi’nin ana mekanında ilk kez 2023 yılında bir kadın sanatçının kişisel sergisine ev sahipliği yaptığını; Turner Ödülü'nü bireysel olarak sadece bir siyahi kadının kazandığını aktardı. 

Jenny Saville'in “Propped” adlı otoportresinin yakın zamanda Sotheby's'de yaklaşık 12,4 milyon dolara satın alınmasına karşın; kadın sanat eserlerine yönelik pazarın sadece daha küçük değil, aynı zamanda orantısız bir şekilde birkaç sanatçı üzerinde yoğunlaşmış durumda olduğunu belirten Kotaman, kadın sanatçıların ürettikleri az sayıda eserin dahi, üreten sanatçının kadın olması sebebiyle “bir değeri olmadığı” düşüncesiyle koleksiyonlara dahil edilmediğini ve bu sanatçıların eserlerinin günümüze dek ulaşamadığını anlattı. 

Dahi olarak tanımlanan çoğu erkek sanatçının yapıtlarının oluşma aşamasında bizzat kendisi de sanatçı olan, onlara eşlik eden, kızı ya da eşi olma sıfatıyla yanlarında bulunan ancak yine erkekler tarafından belirlenen yaşam koşulları sebebiyle gerçek dehalarını ortaya çıkaramayan kadınların bulunduğunu aktaran Doç. Dr. Aslı Kotaman, sanat tarihini yalnızca eksik olan kadın sanatçıları arayarak değil, kadınların neden dışlandığını sorgulayarak ve bu yapısal eşitsizlikleri dönüştürmeye odaklanarak yeniden değerlendirmemiz gerektiğini vurguladı.

Katkılarından dolayı Doç. Dr. Aslı Kotaman'a ve tüm katılımcılara teşekkür ederiz.

 

Bu içerik 03/03/2025 tarihinde güncellenmiştir.

HABERDAR OLUN

Beykoz Üniversitesini yakından takip etmek çok kolay, yapman gereken tek şey mail adresini bizimle paylaşmak. Haftalık bülten ile yaklaşan etkinlikler, haberler ve daha birçok konudan anında haberdar olabilirsin.

Tercih Danışmanlığı